tiistai 15. helmikuuta 2011

Hähähähää

Okei, tämän piti olla tiukan analyyttinen sporttiblogi. Mutta linja tuntuu lipsuvan ajoittain hieman sivuun, ja nyt otetaan kertaalleen oikein suuri harppaus tieltä metsään. Puhutaan häistä! En vaan malta olla sitä tekemättä, vaikka sisäinen kyynikkoni kuinka yrittää ajatusta pilkata ja käskeä vaikenemaan. Jotta edes uskottavuuteni rippeet urheilubloggaajana ja XY-geenivirheen kantajana säilyisivät, en sentään lähde pohtimaan avioliiton merkitystä, rakkautta, parisuhdetta, perhearvoja jne. Aion melko lyhyesti pohtia muutamaa tekijää, jotka osaltaan mahdollistivat meille onnistuneet juhlat. Tiukan analyyttisesti. Kivasti Peque kirjoittaa. Yhtään ei tunteile. Veitsenterävästi pohtii. Yhtään ei fiilistele. Kivasti kirjoittaa...
Lähdetään siis siitä olettamuksesta, että kaksi ihmistä haluaa juhlistaa siviilisäätynsä muutosta järjestämällä itselleen ja läheisille ihmisille hääjuhlan.

1. Sopiva juhlatila, sopiva juhlatila, sopiva juhlatila. En kyllin voi korostaa tämän tekijän merkitystä onnistuneiden hääjuhlien takana. Juhlatila voi määrittää kutsuttavien ihmisten määrän tai toisin päin. Mutta sen pitää olla tarkoitukseen sopiva. Henkilökunnan pitää "rakastaa" juhlien järjestämistä, ei järjestäjän ja juhlijoiden rahastamista.
Pahimmillaan olen nähnyt henkilökunnan riitelevän hääparin kanssa, nalkuttavan vieraille ja juoksevan lähimetsässä vieraiden perässä (etteivät vaan mene "takakontille" nauttimaan omia juomia). Jos jo suunnitteluvaiheessa asiat tuntuvat juhlapaikan suunnalta hankalilta ja yhteistyö tökkii, vaihda paikkaa pelastaaksesi juhlasi. Juhlatilan puitteet ovat toki tärkeät, mutta käytännön asiat ja toimivat järjestelyt juhlapaikassa ratkaisevat, ei tilan kultturihistoriallinen arvokkuus. Ihmiset tekevät juhlan, ja nihkeä henkilökunta on myrkkyä!
A´la Peque: Ystävällisin mahdollinen henkilökunta (hymyilivät kuulemma vielä klo 04), toimivimmat mahdolliset järjestelyt (kaikki onnistui). Tunnelman luonti talvella oli helppoa kynttilöin ja valoin. Tila oli juhlava, ei kuitenkaan mikään arkkitehtuurinen elämys.



2. Sopiva bändi. Jos yleisössä on paritanssin harrastajia ja ystäväpiirisi arvostaa ns. "tanssihäitä", osta tilaisuuteen kunnon (lava)-tanssiorkesteri. Ei mitään disco-rock-pop-coverpumppua vaan aito humppabändi. Jos taas valssien jälkeen kansaa vaatii kunnon jorausmusaa, osta disco-rock-pop-coverpumppu, älä humppabändiä. Jos taas et nautti tanssimisesta/joraamisesta, älä turhaan hanki bändiä metelöimään, vaan hoida paikalle taustanauha tai pianisti soittamaan. Olen ollut häissä, jossa epätoivoinen yleisö odottaa rockbiisien alkamista humpan vain jatkuessa ja jatkuessa, tanssilattian ollessa luonnollisesti aivan tyhjä. Ja olen itse ollut soittamassa juhlissa, joissa ohjelmisto pyydettiin lopettamaan kesken, jotta ihmiset saisivat keskustella rauhassa. Eli mieti mitä haluat!
A`la Peque: Kunnon bilebändi. Ensin valssit ja pari perinteistä, sen jälkeen sata lasissa, lattia oli täynnä viimeiseen biisiin asti. Iskelmä ja Finhitsit erikseen kielletty:)

I feel like I can fly so high...


3. Informaatio. Juontajat ovat tässä tärkeässä roolissa, he vastaavat tästä. Jaa vieraille informaatiota. Mielummin enemmän kuin vähemmän. Ohjelmakortit pöytiin. Aina tiedotus siitä, mitä tapahtuu seuraavaksi, koska tauko loppuu, koska ohjelma jatkuu jne. Ihmisiä voi kehoittaa saapumaan ja hakea henkilökohtaisesti pöytään, tyhjille pöydille on turha pitää puheita. Kerro juomapolitiikasta selkeästi. Jos esim. tarjoat viinikaadot ja sen jälkeen aukeaa maksullinen baari, pitää se kertoa heti juhlan alussa. Jos järjestät jatkot, pitää se kertoa heti juhlan alussa. Pidä riittävästi taukoja, jos ohjelmaa on paljon. Jos et halua, että kuvia juhlista ladataan Facebookiin tms, voi asiasta ilmoittaa heti aluksi aivan suorasanaisesti. Siitä ei kukaan voi loukkaantua. Jos bändi soittaa jossakin "kulman takana", ihmisiä pitää ohjata tanssimaan. Hyväkin bändi voi mennä ihmisiltä ohi, jos se soittaa juhlayleisöltä piilossa.
A´la Peque: Bestmanneilla oli homma hanskassa, juhlijat tiesivät miten ja missä juhlia milläkin hetkellä.
Throw me a friggin´bone here. I´m the boss, I need the INFO


4. Ruokailujen ajoitus. Jokainen satsatkoot ruoan laatuun sen verran kuin haluavat, sitä arvostavat ja lompakko antaa myöten. Mutta: Ihmisillä on nälkä juhliin tullessa. Heti ruokaa! Ei ohjelmaa ennen pääruoan loppumista, lautaset pois ensin. Kahvilautaset ja ohjelma sen sijaan mahtuvat samanaikaisesti tapahtuvaksi. Yöpalaa on tarjottava, jos juhlat jatkuvat yli 4h kahvin jälkeen.
A´la Peque: Näin teimme!



Tähän tyyliin meillä ja minun mielestäni. Sata muutakin asiaa oli mietittynä ja järjestettynä, nämä neljä tulivat ensimmäisenä mieleen. Hyvä tuli vaikka itse kehunkin.

Sound track:

HÄ-HÄ-HÄ- HÄÄ

HÄ-HÄ-HÄ-HÄÄ

Sävel: Täältä


Kuvat 1234


5 kommenttia:

Uusi Aamu kirjoitti...

Noi kaikki pitää niin hyvin paikkansa. Itsellä tosin ei juurikaan muuta ohjelmaa ollut kuin ruokailu ja tanssi ja loppuillan karaoke. Mutta eipä sinne muuta olisi mahtunutkaan eli ruoka oli hyvää ja musiikki loistavaa, koska tanssilattia kävi todella pieneksi...tai oikeammin tila tanssia ;)
Silloin kun kaikki onnistuu, on helppo hymyillä ja todeta vielä vuosia myöhemminkin että oli kyllä parhaat juhlat missä on ikinä ollut ;)

Anonyymi kirjoitti...

Ha ha ha haaa, tää oli mahtavaaa!

Anonyymi kirjoitti...

Heips!

Blogisi on mukavan miehinen, vaikka hääjuttujakin tuli.

Häät olivat täydelliset, puheet ja esitykset olivat kaikki järjestään todella hyviä ja taidat itsekin olla melkoinen puhuja kaikesta päätellen. Olin niin onnellinen, että pääsin mukaan nauttimaan!!!
Olen punaviinin ystävä ja se oli täydellinen valinta. Samoin erityisesti tykkäsin kahvin kanssa tarjoillusta jälkiruokaviinistä, jonka nimen olen jo valitettavasti unohtanut.

Kaikki oli tosi hienoa!!!

Hyvää jatkoa teille ja hauskaa matkaa. Terkkuja kaikille!!

Ava

Anonyymi kirjoitti...

Onnea vielä kerran! Haluatko paljastaa missä näin onnistuneeet juhlat vietettiin ja mikä oli bändin nimi?
T: Omat juhlat suunnitteilla...

Peque kirjoitti...

Uusi Aamu: Ohjelma ei tietenkään ole mikään itse tarkoitus. Juhla tosiaan syntyy ihmisistä ja toimivista järjestelyistä. Muisteltavaa riittää varmasti...

Anonyymi: Jep!

Ava: Kiitos itsellesi. Olivat kyllä kaikkien aikojen juhlat (subjektiivinen mielipide:))...

Anonyymi: Ne taidan pitää ainakin toistaiseksi salaisuutena. Tsemppiä järjestelyihin. Jos haluat päästä tilojen, kirkkojen ja bändien osalta helpolla, suosittelen talvihäitä:) Silloin on ostajan markkinat.