keskiviikko 25. toukokuuta 2011

Kolmipyörä

Kevät on pyöränostajan ja pyörien myyjien kulta-aikaa, lumien sulettua ihminen kaipaa kaksipyöräistä alleen ja monilla koittaa silloin uuden menopelin hankinta. Olen viimeisten muutaman kevään aikana neuvonut, enemmän tai vähemmän onnistuneesti, useita pyörän hankkijoita ja olen todennut heidän usein kuuluvan kolmeen perusryhmään. Seuraavassa kirjoituksessani luonnostelen kolmen tällaisen pyöränhankkijan profiilin ja päädyn suosittelemaan tiettyä pyörämerkkiä ja mallia. Kyseessä ei siis ole kattava markkinakatsaus, vaan yksinkertainen "osta tämä"-ohje, jonka olen antanut useammalle tuttavalle. Perustan suosituksen omiin ja ystävieni käyttökokemuksiin, "foorumeilta" löydettyihin palautteisiin sekä yleiseen mututuntumaan. Eli mitään takuuta siitä, että juuri tämä pyörä olisi kyseiselle käyttäjälle paras mahdollinen en tietenkään voi antaa. Neuvomani tuttavat ovat kuitenkin poikkeuksetta olleet tyytyväisiä hankintoihinsa, oikeanlainen pyörä on löytynyt ja kilometrit ovat maistuneet. Jos siis kevätpyörä on vielä hankkimatta, lukaise allaolevat kuvaukset läpi ja jos tunnistat itsesti niistä, käy ainakin koeajamassa suosittelemani malli.

Konsultaatioasiakkaat:

1. Sporty urban city raider (toim.huom. kornit nimet.)

Opiskeluaikainen mummopyörä on tullut hylättyä vanhan opiskelija-asuntolan pyörätelineeseen. Viime vuosina ei pyörää ole juurikaan kaivattu, mutta nyt muutto esikaupunkialueelle ja 8km työmatka on herättänyt pyöräilyhalut. S.U.C.R:lle pyörä on ensisijaisesti kulkuvälinen paikasta A paikkaan B, mutta 16km päivittäistä työmatkailua ei kuitenkaan tee mieli taittaa millä tahansa ritsalla. Pyörällä pitää kuitenkin voida ajaa myös kaupungin keskustassa sekä satunnaisesti tehdä retkiä aurinkoisena sunnuntaipäivänä. Myös pyöräloma Ahvenanmaalle on ollut monta vuotta suunnitelmissa. Kuntourheiluvälineeksi S.U.C.R ei uuttta pyöräänsä ole hankkimassa, lenkkeily ja tennis pitävät urheilukalenterin täytenä. Pyörään olisi kohtuullista käyttää rahaa max 600 euroa.

Pequen konsultaatiovastaus: Tarvitset ns. sporttihybridin. Osta Kona Dew Plus. Hinta Suomessa 499 euroa. Omassa hintaluokassaan hyvälaatuiset Shimanon Deore-vaihtajat, hydraudiset levyjarrut, kevyt ja sähäkkä peli nopeaankin pyöräilyyn. "Säästyneen" 100 euroa voinet käyttää ns. kaksipuoleisiin lukkopolkimiin ja lukkokenkiin. Tällöin työmatkat voi ajaa lukoilla ja kaupunkiajelut ns. n0rmikengillä. Ja pakollinen pieni budjetin ylitys tulee U-lukosta ja irroitettavista lokareista.


Kona


2. Semi-athletic Everyday User (vielä kornimpi nimi)

Puulaaki-futisjoukkueen hajottua pitäisi löytää uusi liikuntaharrastus ja yksilölaji sopii parhaiten nykyiseen elämäntilanteeseen. Serkun hiilikuituinen maantiepyörä herättää intohimoja, mutta tuntuu kuitenkin turhan äärimmilleen viedyltä ratkaisulta. Työmatka on kasvanut uuden työn myötä 15km mittaiseksi ja se olisi mukava taittaa ainakin 2-3 kertaa viikossa pyörällä ruuhkabussin tai oman auton sijaan. Kollegan kertoman mukaan pyörätiet ovat hyvässä kunnossa myös talvella, joten jopa talvityömatkapyöräily voisi kiinnostaa. Mutta maantiepyörä sen olla pitäis, jotta uskaltauisi lähtemään joskus tosissaan ajelemaan kesäisiä maanteitä..? Tonnilla pitäis jotakin saada!

Pequen konsultaatiovastaus: Tarvitset Cyclo-crossarin. Osta
Focus Mares AX 3. Hinta Suomessa kuin Vaatehuoneella konsanaan, vain ysi-ysi-ysi. Cyclo-crossarista saat erinomaisen maantiepelin laittamalla siihen kapeat maantiekumit. Leveämpi haarukka mahdollistaa kuitenkin myös leveämmät pitorenkaat ja talveksi nastarenkaat. Maantiepyörää pystympi ajoasento on käyttäjäystävällisempi ja tekee kaupungissa liikkumisesta turvallisempaa. Osasarjana tässä mallissa on Shimanon perushyvä Tiagra. Tässä pyörässä hinta-laatusuhde on mielestäni kohdallaan. Ns "käyriä sarvia" ei kannata pelätä, ne ovat suoraa ohjaustankoa paljon monipuolisemmat, pystyasennossakin otevaihtoehtoja on useita ja ala-asennossa voi sitten kiitää kuin viimeistä päivää. Pakollisena budjetin ylityksenä lukkopolkimet ja kengät (kaksipuoleiset tarvittaessa) sekä U-lukko. Irroitettavat lokarit voivat myös olla tarpeen, itse en niitä tähän pyörään laittaisi.

Focus



3. Wanna-go Tour de France (kaiken huippu...)

Kolme vuotta sitten ostettu kolmivaihteinen peruspyörä on palvellut hyvin kaupunkiliikkumisessa ja kauppamatkoilla. Työpaikalle on matkaa puoli kilometria ja puku päällä ei tee mieli sinne pyöräillä, kävellenkin pääsee mainiosti. Kolme juostua maratonia sekä useita puolikkaita takana, mutta juoksu on viime aikoina alkanut maistua entistä enemmän puulle. Maantiepyöräily kiinnostaisi kovasti uutena kuntourheiluharrastuksena. Työpaikan "yleisasiantuntija" on ehdottomasti suosittanut cyclo-cross-pyörää, suora siirtyminen maantiepyörään on kuulemma liian radikaalia. Ja onhan se hyvä, että pyörällä pääse liikkumaan myös kaupungissa ja talvella. Talvipyöräily tosin on viimeisin asia, mistä tämä käyttäjä haaveilee. Budjetti tällaiselle hankinnalle voisi olla max 1500 euroa.

Pequen konsultaatiovastaus: Tarvitset maantiepyörän! Osta Canyon Ultimate Al 8.0. Jos etsit urheiluvälinettä maantielle, ostat maantiepyörän. Turha tehdä kompromissia ja ostaa cyclo-crossaria. Tässä Canyonin mallissa on osasarjana Campagnolon Athena ja kiekkoina Mavic Ksyrium Equipe:t. Eli varsin laadukkaat osat tuohon hintaluokkaan. Vanha peruspyörä palvee sinua jatkossakin kaupunkiliikkumisen osalta ja talvella voit pitää ansaittua pyöräilylomaa. Pakollinen budjetin ylitys taas lukkokengistä ja polkimista, sekä ajovaatteista. Ja pieni varoitus: lisää hankittavaa tulee jatkuvasti, jos todella hurahdat ajamiseen:)



Canyon


Tällaisia pyöriä on lähipiiriin ilmaantunut, tyytyväisiä omistajia kaikki nuo kolme nykyään. Jos tunnistit itsesi ylläolevista kuvauksista, käy ainakin koeajamassa suosittelemani fillari. Paljon muitakin malleja ja merkkejä on tarjolla, paremmuutta niiden kesken on vaikea todistaa...

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Entäs sitten pyörän säilytys työpäivän aikana? Aikas kalliita pyöriä pöllittäväksi..

Peque kirjoitti...

Siinäpä onkin todellinen ongelma. Maantiepyöriä säilytän itse sisällä. Hybridipyörä on toistaiseksi säilynyt, kiinnitän sen aina U-lukolla johonkin kiinni. Vakuutus tietysti korvaa osan, jos sellainen löytyy. Mut ei se aina paljon lohduta...

Anonyymi kirjoitti...

Tervehdys,

Onko tuota Canyonia jossain liikkeessä nähtävillä (pk-seudulla) vai onko se vain tilaustuote?

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos mielenkiintoinen blogi

Peque kirjoitti...

Canyon on tosiaan vain tilattavissa, heillä ei ole jälleenmyyntiverkostoa, mihin hyvä hinta-laatusuhde varmasti osittain myös perustuu. Itse ostin Canyonin muutama vuosi sitten ja tilasin sen sokkona. Aiheesta löytyy juttuakin blogissani aiemmin. Tilauskuvia sujui itselläni ja on kuulemma sujunut tutuillakin ongelmitta.