keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Rasvanäpin edesottamuksia

Varma keino puolittaa bloginsa lukijakunta on ryhtyä kuvailemaan monisanaisesti erilaisia harrastuksiinsa liittyviä teknisiä vimpaimia tai kertoa seikkaperäisesti laitteiden ja koneiden huolto- ja kunnossapidosta. Tämän tiedostaen päätin kuitenkin ryhtyä moiseen. Rasvanäpin edesottamuksia-juttusarjassa kerron ja kuvailen erilaisia pyörien huoltoon, paranteluun ja "pimppaukseen" pyrkiviä yrityksiäni. En ole mikään pyörämekaanikko, joten jutuissa kuvatut työt ja toimet eivät tarjoa eksperteille mitään uutta. Mutta ehkä joku kaltaiseni tavallinen harrastaja saattaa saada näistä jutuista  jotakin vinkkiä tai virikettä. Ja onhan se hauskaa, kun poropeukalo ryhtyy pistämään pyöräänsä osiksi...

Maantiepyörääni ilmaantui yllättäen viime syksynä omituinen vika, josta en ollut koskaan kuullut ja joka vaati välittömiä toimenpiteitä. Rullatessani mäkeä alas alkoi pyörän takaosasta kuulua ja tuntua kovaäänistä ratinaa ja tärinää. Se loppui välittömästi polkimia pyöritettäessä, mutta alkoi melkein heti uudestaan vapaalla rullatessa. Takarattaan seudussa ei näkynyt mitään poikkeavaa, ketju ei pomppinut tärinän aikana ja kiekon kiinnitys vaikutti normaalilta. Tasodiagnostiikka oli siis helppoa: Pyörässä on vain yksi osa, joka toimii ainoastaan vapaalla rullatessa, nimittäin vapaaratas.
Tieto ei paljon lohduttanut, sillä minulla ei ollut aavistustakaan siitä, mikä siellä voisi olla vikana. Loppumatka piti polkea taukoamatta alamäkiä myöten, jolloin vapaaratasta ei tarvittu ja pääsin kotiin. 

Menin käymään paikallisessa huoltoliikkeessä ja kysyin apua. Tarvitsin pyörää heti seuraavana päivänä, jolloin täysin ymmärrettävästi ei tällaista pikahuoltoa kesken kesäsesongin järjestynyt. Kaupan myyjä suositti minun itse avaamaan, purkamaan ja puhdistamaan vapaarattaan, ongelmana olisi lähes varmasti lian kertyminen rattaan ponnahdusjousiin. Tällöin jouset jäykistyvät, eivät pääse painumaan alas ja jäävät hakkaamaan päin rattaan runkoa pyörän rullatessa vapaalla. 

En ollut koskaan purkanut kiekon napaa, sillä "huoltovapaa" kasettilaakeri ei sitä kaipaa, eikä muita navanräpläyssyitä ollut ilmaantunut. Paljastan tässä vaiheessa, että huoltotoimenpide onnistui pienen opiskelun jälkeen yllättävän helposti ja vapaaratas heräsi henkiin. Valitettavasti se hirtti Kanarian reissun jyrkässä pitkässä alamäessä uudelleen kiinni. Tilanne oli todella inhottava, olimme kiivenneet useamman tunnin ylös vuorille ja ongelma putkahti esiin alaslaskun alkaessa. Jyrkässä mäessä oli todella tukalaa yrittää koko ajan pyörittää kampia ja samalla jarruttaa, ettei vauhti liikaa kiihtyisi. Hätätoimenpiteenä Kanarialla sain uitettua vapaarattaa sisään vähän öljyä ja ongelma helpotti taas leirin loppuajaksi
Kyllästyneenä ongelmaan päätin vaihtaa koko vapaarattaan rungon ja jouset kynsineen. Todennäköisesti jouset olivat jo syksyllä olleet tiensä päässä ja puhdistukseni oli toiminut vain lyhyenä tekohengityksenä.

Ja sitten asiaan! Ohesssa on lyhyesti selostettu Mavic-merkkisen navan vapaaraattaan purku ja vaihto uuteen. Ei mitään sen ihmeellisempää, mutta toivottavasti edes joku kokee tämän hyödylliseksi. Huoltoon ei tarvita pakka-avaimen lisäksi mitään erikoistyökaluja.





Tarvittavat välineet: 5mm ja 10mm kuusiokoloavain, jakoavain, pakka-avain, ohut ketjuöljy ja ketjuruoska. Ruoska ei ole pakollinen, rataspakkaa voi myös pitää paikallaan esim. tarttumalla siihen napakasti näppylähanskalla




Kiekko irti pyörästä, pakka-avain paikalleen lukitusrenkaaseen, rataspakasta kiinni ketjuruoskalla tai hanskalla ja lukitusrenkaan avaus jakoavaimella



Vapaarattaan runko irroitetaan kahden kuusiokolovaimen avulla irti navasta. Runko kannattaa nostaa paikaltaa varovasti, muuten jouset sinkoilevat pitkin maita ja mantuja.



Rungon alta paljastuu navan "nenä", likaista on.




Ja nyt puhtaampaa. Talouspaperi, vanupuikko ja tilkka lamppuöljyä tekevät ihmeitä.



Uusi vapaarattaan runko ja muovipussissa uudet kynnet+jouset. 
Jos kyseessä olisi ollut pelkkä huolto, olisi vanha runko ja jouset tietenkin myös puhdistettu. Nyt pistettiin siis uutta tilalle.


Sitten uudet jouset ja kynnet paikalleen, runko päälle ja paketti pistetään kasaan käänteisessä järjestyksessä. 

Vapaaratas on muuten kaikessa yksinkertaisuudessaan todella elegantti mekaaninen laite, kannattaa kurkata vaikkei siellä mitään vikaa olisikaan.



Samalla laitoin alle myös keväiset ikisuosikkini, Schwalben Durano Plussat. Erikoisvahvistettu maantierengas, jolla olen ajanut läpi kaikki keväiset hiekoitussepelikaudet ilman ainoatakaan rengasrikkoa.

Tällaista tänään, seuraavan aiheen lupaan olevan vähemmän tekninen ja enemmän blogiyleisöä syleilevä:)








4 kommenttia:

Kaitaliina kirjoitti...

Ja mä luin tän kuule ihan kiltisti alusta loppuun. Ja jollain tavalla se jopa oli ihan mielenkiintoinen.: )

Peque kirjoitti...

Kaitaliina: Heh, ties vaikka joutuisit joskus rassaamaan sun Helkamaa:)

Anonyymi kirjoitti...

Seuraavaksi kun teet jotain huoltoa fillariin, niin ilmoittaudun kuuntelu-/katseluoppilaaksi! -Maiksteri

Peque kirjoitti...

Maiksteri: Tervetuloa ja onnea vielä uuden maantiepyörän omistajalle. Yhden huoltotoimenpiteenhän mä jo lupasin sun pyörään tehdä..:)