maanantai 4. huhtikuuta 2011

Elämän pienistä iloista osa 4

Ensimmäinen merkki orastavasta kevään tulosta oli uusien pyörien ilmaantuminen työpaikan pyöräkatokseen. Iso osa kevyen liikenteen väylistä alkaa olla sulanut, ja uusia pyöräilijöitä polkee liikenteessä päivä päivältä enemmän. Pyöräkorjaamoissa on tällä hetkellä sesonkiaika, ja huoltoa haaveileva saattaa joutua odottamaan pyöränsä kuntoon saattamista jopa viikkoja.
Perustarkastuksen pyöräänsä voi kuitenkin tehdä jokainen itse, ja tienpäälle pääsee turvallisesti kunhan tekee/tarkastaa muutaman perusasian: Pesee pyörän, tarkastaa ohjaustangon, satulan ja kiekkojen kiinnitykset, tarkastaa jarrujen kunnon ja toimivuuden, öljyää ketjut ja täyttää kumit.


Rengaspaineet on asia, josta ajattelin jatkaa muutaman sanan lisää. Turhan monet kanssapyöräilijäni ajavat hyvin matalilla rengaspaineilla, kumi lytyssä ja hampaat irvessä. Kotoa ei aina edes löydy pumppua ja renkaat täytetään huoltoasemalla joskus ja jouluna. Ja jos pumppu löytyy, se on tiivisteistään vuotava sohlo, jolla saa pumpattua painetta lähinnä pääkopan sisään.

Nykyajan kaupunkihybrideissä on usein melko kapeat ulkokumit, jotka mahdollistavat jopa 6 barin rengaspaineen. Tällaista painetta ei kukaan jaksa täyttää käsipumpulla, vaan siihen tarvitaan kunnollinen jalkapumppu painemittarilla.



Rengaspaineiden nosto on helpoin tapa "tuunata" vanha fillari uuteen uskoon, korkeapaineiset renkaat todella rullaavat aivan eri tavalla kuin 2 barin lyttykumit. Sopivan rengaspaineen löytää kokeilemalla, mutta olen varma, että kaupunki- ja kuntoajossa se löytyy lähempää kuutta kuin kahta baria. Korkein ulkokumille sallittu paine on ilmoitettu kumin reunassa.

SKS Rennkompressor

Itseltäni löytyy kotoa saksalaisen SKS:n Rennkompressor, joka on hyvälaatuinen painemittarilla varustettu jalkapumppu. Voin suositella sitä täysin varauksetta. Hintaa pumpulla on n. 50 euroa. Tarkastan itse rengaspaineet kaupunkipyörästäni 1-2 viikon välein, maantiepyörässä täytän kumit ennen jokaista lenkkiä. Paineet eivät pysy renkaissa pitkään, ja jos täytön suorittaa käsipumpulla tai satunnaisella visiitillä huoltoasemalla, ajaa todennäköisesti liian matalilla paineilla. Kaikki ylläolevat painesuositukset koskevat kuitenkin vain ajoa kovalla alustalla, maastoajossa käytetään selkeästi matalampia paineita. Ja koska en aja maastossa, jääkööt maastoajon rengaspaineet maastomiesten ja -naisten pohdittavaksi. Kuvat 1, 2, 3

3 kommenttia:

kispe kirjoitti...

Joko olet ilmoittautunut mukaan tämän kesän kilometrikisaan?

Jos ei työpaikalla muut innostu (kuten allekirjoittaneelle kävi viimekesänä..) niin voit liittyä myös kispen tiimiin :)

Peque kirjoitti...

Epävirallisesti kyllä olen laskenut kilometrejä, mutten ole vielä kisassa mukana. Paljonko sulle tuli viime kesänää?

kispe kirjoitti...

Ei näy enää viime vuoden tulokset enää, enkä saa mitenkään päähäni lukemaa.. oliskohan ollut joku 1000 km?

Tuli loppukesästä kiire, kun anoppi meinas voittaa kun heinäkuussa tuli 0km työmatkoja :)